סקירה ספרותית


הנושא שבחרתי הוא ייצוג הנשים לעומת ייצוג הגברים בסרטי דיסני
כיום ישנו חוסר שיווין בין גברים ונשים וישנה אפליה כלפי הנשים. בתחומים רבים
 יש הבדלים בין נשים לגברים וישנה העדפה במקרים מסוימיים לגברים. בעולם הקולנוע,
דמות הגבר בולטת יותר, בעבר הרחוק לנשים היה אסור לעסוק בתחום הזה בכלל.
בתחום העסקים, אנחנו רגילים לראות גבר חזק שמנהל חברות גדולות ומשפיעות מאוד,
כיום יש מספר מצומצם של נשים שעוסקות בתחום העסקים ומנהלות חברות כאלה ואחרות,
אך יש שינוי, נשים רוצות לעסוק בעסקים, יש יותר ביטוי לנשים בעולם הזה.
דבר שגרם לכל חוסר השוויון הזה ולשוני בין הנשים והגברים הוא בעיקר הסטראוטיפים.
דעה קדומה שלא תורמת וגורמת לאפליה הזו. היחס בין נשים וגברים בעולם
הוא נושא מורכב, גברים שולטים יותר ומסתמכים על סטראוטיפים, שאישה צריכה
להיות במטבח או שאישה חלשה רגישה מדי והיא זקוקה לנכוחות של גבר לצידה.
הדוגמא הטובה ביותר לסטראוטיפים האלו ולחוסר השוויון באה לידי ביטוי בסרטי דיסני.
כיום אין ילד שלא מכיר סרט דיסני כלשהו, סרטי דיסני הפכו לסוג של גלובליזציה.
 אנו נתקלים בנסיכות דיסני בכל מקום, מצעים, בובות, תחפושות, כלי כתיבה ועוד.
סרטי דיסני הפכו לסוג של "סרטים שחייבים לראות", זה הילדות עבור חלקנו,
אין כיום אדם, בין אם הוא מבוגר או ילד, שלא מכיר את סיפורה של "סינדרלה",
 או את השיר המפורסם  של "לשבור את הקרח"
 
One reason Disney is so successful at influencing gender roles is its ability"
"to sell products that coincide with its movies
"אחת הסיבות שדיסני מצליחה להשפיע כל כך על חוקי מגדר היא באמצעות היכולת שלהם
לפרסם מוצרים שקשורים לסרטים" (Juliana Garabedian James Madison University.2015-2014)
סרטי דיסני מראים לצופה סיפור על נסיכה, שברוב המקרים איבדה אדם אהוב בחייה או מתמודדת
 עם החלטות שעשו הוריה והיא שזו שצריכה לשלם את המחיר. דיסני גורמת לצופים להתחבר
 אל הנסיכה ולהעריץ אותו, לגרום לילדות שצופות בסרט לרצות לחלום להיות נסיכת דיסני,
מכאן אפשר לראות את ההשפעה הרבה שיש לסרטי דיסני על הצופים הצעירים. לדיסני יש
 השפעה רבה והיא בונה סוג של מציאות עברו ילדנו, מציאות שהיא לאו-דווקא נכונה ויכולה
להשפיע לרעה על הצופים (דפנה מייסי,"תיווך "האחר האתני" בסרטי דיסני)  אך דבר שרובנו
לא שמנו לב אליו, הוא איך בוחרת דיסני להציג את גיבורות וגיבורי הסרט שלה. דבר אחד בטוח,
לא משנה באיזו דרך תציג דיסני את הנסיכות, יהיה לכך השפעה רבה על כל הילדים שיצפו
 בסרטים אלו ועל השקפתם עולמם. הסרטים הראשונים של דיסני, "שלגייה" (1937), "היפיפייה הנרדמת"
(1959) ,"סינדרלה" (1950),"היפיפייה והיחפן"  (1955) ו"חתולים בצמרת" (1970),
יצרו סוג אחד של נסיכות, נסיכות חלשות ותמימות, שכל הסרט שרות ולנסיך שיגיע ויציל אותן.
 אך לעומת זאת, הנסיך מוצג בצורה מאוד חזקה, הנסיכה מצפה לבואו, ואחר שנלחם עבורה,
הוא מגיע ומנשק אותה כאילו היא סוג של פרס עבורו. גם במאמר של
Descartes,&   (Collier-Meek, 2011)) ובמאמר של
 ( Amanda Yerby, Samantha Baron, Youjin Lee) ניתן לראות כי הם מחזקים
 ומצדיקים את הטענה כי "שלגיה" והיפיפייה הנרדמת" חיות בצלו של הגבר וזקוקות להצלתו.
 וכאן צצה בעיה, הרי אנו יודעים כי נסיכות דיסני הן נסיכות שאמורות להיות מוצגות כעצמאיות.
"Princesshood is bound with being weak, passivesubservient
to males, dutiful, and incapable of living an independent life"
"הנסיכות כנועות לגברים, הן חלשות וחסרות חיים עצמאיים"
 
מדוע היא זקוקה לדמות גברית לצידה שתציל אותה? המציאות שדיסני הראתה
בשלושת סרטיה הראשונים גרמו להכחדה סימבולית של האישה. סרטי דיסני מחזקים
 את הסטראוטיפים על הנשים, האישה צריכה להיות במטבח, כמו ב"שלגיה", שבשביל
 להתחבא מהמלכה הרעה היא אמרה לגמדים שהיא תבשל ותנקה עבור מקום לינה.
 בניית המציאות שדיסני יצר באה לידי ביטוי בצורה הברורה ביותר בסרט "היפיפייה הנרדמת",
 שהדמות הראשית, כביכול, הנסיכה אורורה מופיעה רק בהתחלת הסרט ונופלת לשינה ארוכה,
ובכך גם היא מחכה במשך זמן רב לנסיך אמיץ וחזק שיבוא להציל אותה. בסרטים הראשונים
שייצרו דיסני, הנסיכות שאמרות להיות עצמאיות וחזקות הופכות לנשים חלשות, שלא
מצליחות להסתדר בחייהם מבלי שגבר יפה תואר יבוא להציל אותן. לאחר זמן מה אנו רואים
 שינוי קל בייצוג האישה לעומת ייצוג הגבר בסרטי דיסני, והסרט הראשון שמציג את השינוי
הזה הוא "בת הים הקטנה" שייצא בשנת 1989, אריאל מוצגת לנו כאישה בעלת חלומות,
אישה שמגשימה את חלומותיה בזכות עצמה. לאחר כמה שנים יוצאים עוד שני סרטים שמציגים
 את האישה כדמות קצת יותר חזקה, אבל עדיין זקוקה להצלה של גבר,
עדיין הדמות הגברית החזקה, יפה התואר והאמיצה. "היפה והחיה"(1991) ,
שבו בל היא זו שמצילה את החיה וגורמת לו להיות אדם חם וטוב לב ובעצם מצילה אותו מהכישוף.
 "אלאדין" (1992),  ו"פוקהונסט" (1995), הם סרטים שמציגים ומחזקים את
השינוי הקל שעובר על הנסיכות הן יותר אקטיביות אך עדיין לא משתנה ממעמד
 הנשים מול מעמד הגברים, הגברים עדיין מוצגים כחזקים יותר,
 
 princesses still possess traditional feminine attributes, but "
"incorporate masculine traits as well, such as being athletic, heroic, and independent
"עדיין קיים הסטראוטיפים של דיסני בנסיכות אלו, אך משולב בייצוגן גם תכונות גבריות, הראויות ועצמאיות"
(Do.Rozario,2004)
כעבור מספר שנים, דמות האישה מתחזקת אפילו יותר וייצוג דמותו של הגבר פוחתת, למשל,
בסרט "מולאן" שייצא בשנת 1998, כבר בהתחלה מולאן ניצבת בפניי השדכנית שאמורה לשדך
לה בעל, אך היא לא מעוניינת בך ובוחרת להתחפש לגבר על מנת להגשים את חלומה ולהילחם
 עם הגברים, אך הדרך שבה היא בוחרת להגשים את חלומה משתנה כשאר היא פוגשת את הדמות
הגברית, לי שאנג, המפקד, גבר חזק אמיץ ונאמן, ושוב הדמות הנשית של דיסני ניצבת
בפניי השוואה בינה לבין הדמות הגברית. לעומת זאת, דיסני ממשיכים לנסות להפחית
את ההשוואה שנוצרה לאורך השנים, סרטים נוספים שיוצאים שנים ספורות
 אחרי "מולאן" הם, "הנסיכה והצפרדע" (2009), "פלונטר"      
(2010). מרידה  מ" אמיצה" (2012) מציגה נסיכה פמיניסטית ואמיצה, שעושה
 דברים שנסיכה לא עושה, היא שוברת את הסטראוטיפ שאישה עדינה, מרידה היא לוחמת.
princesses seems to be a progressive movement that focuses on"
"independence and empowerment
"ישנה התחלה של התקדמות והנסיכות עצמאיות יותר"
(McKenzie Barber .2015)  
הסרט שמשנה את כל המציאות שיצרה דיסני וגורף את הרייטינג הגבוהה בכל סרטי דיסני
 והמון ילדים ומבוגרים התאהבו בו, סרט שעשה המון רעש הוא הסרט "לשבור את הקרח"
 שיצא בשנת 2013, הסרט לא מציג דמות גברית ודמות נשית בתור דמויות ראשיות כמו בשאר
סרטי דיסני, אלא הוא מציג 2 דמויות נשיות, אחיות, כדמויות ראשיות. דמותה של אלזה
סטטוס חדש לנסיכות דיסני, היא מלכה ולא נסיכה, היא שולטת בהכל, היא לא זקוקה לגבר
 שינחה אותה או יציל אותה, היא ואחותה אנה מצליחות בעזרת אהבת אחיות, להחזיר
 את הקיץ ולהציל את הממלכה,  במקביל לכך יוצאים שני סרטים נוספים שמעלים את
החוזקה והעצמאות של האישה, "זוטרופוליס" שיצא בשנת 2016, ובסרט הזה דיסני
 דווקא בחרו להציג את הדמויות כחיות, ובחרו בארנבת לדמות האישה, ארנבת שמוצגת
בחיים כחיה עדינה וחלשה ובכך דיסני מעלים גם את מעמדה, מפניי שבסרט היא מוצגת
 כדמות חזקה שמצילה את הגבר ומשנה אותו לאדם טוב יותר (כמו ב"פלונטר").
והסרט "מואנה" שיצא גם הוא בשנת 2016, בנוסף לכך הסרט "מואנה" מראה כי
 גם דימוי הגוף של האישה שדיסני יצרו מתחיל להשתנות, מבנה הגוף של גיבורת הסרט
 מתאים לאיך שגוף של נערה אמור להראות ולא כמו הגוף שדיסני יצרו, "גוף גיטרה".
 על דמות האישה בסרטי דיסני עבר שינוי/תהליך ומעמדה השתנה (כת”צ תמר ליכטינגר)
(ועמית אשל. 2016), מסכימות עם משפט זה ומראות את תהליך השינוי שמחולק לשלושה חלקים.
רעיון האהבה הרומנטית, שתדלק אי אלו קלאסיקות של דיסני, מוחלף בשנים
האחרונות בנסיכות נטולות נסיך, אבל מלאות בשאיפות על הגשמה והעצמה.
אך האם האהבה באמת נעלמה או שמא רק שינתה צורה?
 
 בנוסף לכך, מצאתי שתי סרטונים הומוריסטים, בסרטונים מתוארים 2 "קרבות" של נסיכות דיסני
ובהן הנסיכות אומרות אחת לשנייה בשיר את התכונות שלהן וכיצד הן מצוגות בסרטים.
בסרטון הראשון, יש דו קרב בין "שלגיה" ל"אלזה", ובו ניתן לראות את ההבדלים בין הנסיכות,
"שלגיה" היא הנסיכה הראשונה של דיסני והיא אומרת זאת "לאלזה", אך מנגד לכך "אלזה"
אומרת ל"שלגייה" עד כמה היא חלשה
בסרטון השני, יש דו קרב בין "בל" ל"סינדרלה", גם בסרטון הזה הנסיכות אומרות אחת לשנייה
את הדרך שבה הן מוצגות, אך בחרתי בסרטון זה מכיוון שאפשר לראות את ההתחלה של
השינוי בין הנסיכות, אך עדיין אין שינוי מוחלט וביטול הסטראוטיפים כמו בדו קרב מול
"אלזה" ל"שלגיה", משמעותו של השם של "בל" הוא יופי.
לסיכום, בכל המאמרים והכתבות שמצאתי מסכימים על אותו הדבר, כי עבר על נסיכות דיסני תהליך שמשנה את ייצוג האישה לעומת הגבר, בסרטים הראשונים של דיסני הנשים מוצגות כחלשות וזקוקות לנוכחות של גבר לצידן ואילו בסרט "היפה והחיה" אפשר לראות באופן ברור כי "בל" מציגה אישה חכמה יותר שמתעניינת בספרים ולא מחכה רק לנסיך שלה. העצמה של שינוי זה באה לידי ביטוי בסרטים- "לשבור את הקרח" ו"מואנה", שבהם הנשים מוצגות כחזקות יותר ואילו ב"לשבור את הקרח" מוצגות שתי נשים שלא זקוקות לשום נכוחות של גבר לצידן. בתור נערה שאוהבת את דיסני ומעריכה את סרטיהם ועבודתם, בחרתי בנושא הזה ,יתרה מזאת אני חושבת שדיסני יוצרת מציאות לילדים שצופים בסרטים האלו, ילדים רבים מושפעים, בעיקר בנות מושפעות מאוד מנסיכות דיסני, וחשוב שהמציאות שמוצגת להם בסרטים תהיה מציאות אמיתית, שתעודד אותם לפעול ולעשות ולא להיות תלויים באף אחד, תלמד את הילדים להיות חזקים ועצמאים שיכולים לעשות הכל בכוחות עצמם. זאת ועוד, דיסני גרמו לסוג של אובדן הילדות אצל הילדים, ילדות צופות בנסיכות ורוצות להיות כמוהן, ומגיל קטן הן מבינות שבשביל להיות יפות הן צריכות להתאפר ולהתנהג בצורה בוגרת ואימהית. סרטי דיסני הפכו לסוכן החיברות של הילדים בילדותם ולכן הסרטים צריכים להפסיק את השוביניזם שדיסני יצרו לדמות האישה, ולגדל את הילדים על ערכים ועל מציאות. בנוסף לכך, המשמעות של המסרים שדיסני מעבירה היא גדולה, היום לאט לאט מתחיל להיות שוויון בין נשים לגברים ואני חושבת שדרך כזה לא צריך לקרות לאט לאט, הנשים שוות בדיוק כמו הגברים, אישה יכולה לעשות כל דבר שהגבר עושה ולהפך. אך בחרתי לחקור את הייצוג של האישה לעומת הגבר בסרטי דיסני, מפני שהסרטים האלה פונים לילדים קטנים, שעולם מתחיל להיבנות, ואם המציאות שלהם תהיה נכונה ושיווניות כבר מגיל קטן דברים יראו אחרת, גברים ונשים ידעו שהם שוויון ואין דבר שמבדיל ביניהם מבחינת עבודות, תכונות, חוזק ועוצמה.

     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה